۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

1984 (انقلاب و شعور ؛ دیکتاتوری و شعار)


گویند افلاطون بر سر در باغ علم خویش نوشته بود: "هر کس هندسه نمیداند ، وارد نشود!"؛ به تقلید از او باید گفت: "هر کس 1984 نمیخواند ، وارد انقلاب و جنبش سبز آزادی ایران نشود ، که انقلاب نمیداند!
تعریف و یا خلاصه نویسی رمان 1984 (که برای من حکم کتاب آسمانی آگاهی را دارد) ، تاثیر کلمات و اندیشه ی بزرگی که در پس یک یک جملات آن است را شهید میکند.
اولین قدم در راه از بین بردن دیکتاتوری ، شناخت دیکتاتوری و یکایک آفات آن است.
اولین گام هر انقلاب مردمی ، شناخت انقلاب و مردم و آگاهی بخشی و روشنگری به مردم (اکثریت عوام) است.
داستان 1984 ، توسط اورول در سال 1949 نوشته میشود و به اعتقاد وی ، داستان آفاتی ست که انقلاب ها در سال 1984 میلادی بدان گرفتار خواهند آمد.
داستان ، داستان دیروز ماست. انقلاب کورکورانه و شعارگونه ی 1979 ایران.
داستان ، داستان امروز ماست. انقلاب مذهبی ایران و حکومت توتالیتر و دیکتاتوری مذهبی ای که فقط ضحاک وار ، خون میطلبد و دروغ و کشتار و شکنجه و دستگیری و بازداشت و خفقان و اختناق در آن موج میزند. آنجا هم کسی به نام "ناظر کبیر" هست که از "تله اسکرین"ها همه را در خواب و بیداری زیر نظر دارد و شنود میکند!
داستان ، داستان رهایی از بند نادانی و شناخت علل هر انقلابی ست از ریشه.
داستان ، داستان آگاهی و روشنگری ست.
جورج اورول در جایی از رمان میگوید: "قدرت ، وسیله نیست ، هدف است! آدمی دیکتاتوری را به منظور حراست از انقلاب برپا نمیکند؛ انقلاب میکند تا دیکتاتوری برپا کند! هدف اعدام ، اعدام است؛ هدف شکنجه ، شکنجه است؛ هدف قدرت ، قدرت است! ...
اگر پدران و مادران من و تو، قبل از انقلاب باطل 57 ، هر کدام فقط یکبار این کتاب کم حجم را خوانده بودند ، فقط و فقط یکبار ، بی شک امروز ما سوگوار آزادی و ایران ، و عزادار نداها و سهرابها و خونین بدنانمان نمی بودیم و جشن شعور و آزادی و آگاهی و انسانیت را در 22 بهمن هر سال برپا میداشتیم!! افسوس و صد دریغ ...
اگر کسی هست که هنوز این کتاب را نخوانده است ، باور کند ، باور کند که این 270 صفحه کتاب میتواند ذهن و دل و شعورش را بیمه کند تا ابدیت تاریخ در برابر هر انقلابی و شعاری و جنبش آزادیخواهی و استقلالی ...
شما را به تعقل ، به آگاهی ، به آزادی ، و به ایمان سوگند که فقط چند روز وقت بگذارید و 1984 را با جان و دل بخوانید.
خواندن و فهمیدن 1984 ، از هر جنبش خاموشی و روشن کردن اتو و نوشتن V بر دیوار و شعار نویسی و "مرگ بر دیکتاتور" گفتنی تاثیر گذارتر ، نتیجه بخش تر و کوبنده تر است! بخوانید و به خانواده و دوستانتان اصرار کنید که بخوانند تا جنبش سبزمان ، پهلو به پهلوی آگاهی و ایمان ، بیدار و در جریان بماند.
بیائیم و 1984 را نماد جنبش سبز آزادیخواهی مان کنیم! نمادی که کلمه و تعقل و تفکر است و از هر سلاحی ، کوبنده تر و روشنگرتر است.
به امید آگاهی و زآن پس آزادی ...
همین ...

* پی نوشت:
تریلر فیلم 1984 برگرفته از رمان 1984 جورج اورول را با کلیک بر روی عکس مشاهده نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر